Waar moet ik op letten als ik overstap op Google Workspace?

googleworkspacespecialist iconen bij de Google Workspace Specialist

Er zijn veel bedrijven die nog gebruik maken van een mailpakket dat bij hun hostingpakket is inbegrepen. Daar is niks mis mee, maar heb je het budget en wil je verder groeien, dan is Google Workspace een uitstekend middel om beter samen te werken. In dit artikel geeft Noëll, beter bekend als de de Google Workspace Specialist, je tips bij de overstap.

Wat is Google Workspace?

De naam Workspace is een omschrijving van een heleboel diensten in één pakket. Dat pakket heeft een vaste prijs van €5,20 per maand. Binnen dat pakket wordt je zakelijke mail, agenda, adresboek, takenlijst, documentatie, berekeningen, archief en alles dat daarbij komt kijken geregeld. Het wordt letterlijk ‘de Cloud’ genoemd; juist doordat alles online komt te staan . Al je bestanden, afspraken en discussies worden met Google Workspace wereldwijd bereikbaar. En met Google kun je erop vertrouwen dat je goed zit. De beveiliging wordt geregeld en over de back-ups hoef jij je geen zorgen te maken. Het is dus een combinatie van alles online hebben, met de zekerheid dat het goed werkt. In de video hieronder zie je hoe je kunt samenwerken met collega’s.

Hoe ziet de overstap eruit?

Als jij nu gebruik maakt van de mailserver bij je hostingbedrijf, dan bestaat de overstap uit drie belangrijke stappen. Namelijk als volgt:

  1. Organisatie aanmaken in Google Workspace
  2. Alle gebruikers hun nieuwe inloggegevens geven
  3. Oude mailberichten overzetten

Op het moment dat je de overstap wilt maken, moet je voorbereid aan de slag gaan. Om de mails over te zetten heb je de inloggegevens van alle oude mailadressen nodig. Als je die niet kunt vinden, dan kan je die meestal opvragen bij je hostingpartij. Om een organisatie aan te maken in Google Workspace, moet je weten welk pakket goed bij je past. En om je domeinnaam te verifiëren in Google, zal je toegang moeten hebben tot de DNS records van je domein. Kortom, bij de overstap heb je de volgende gegevens nodig:

  • Inloggegevens van je hostingprovider
  • Inloggegevens van de DNS
  • Inloggegevens van alle huidige mailaccounts

googleworkspacespecialist samenwerken bij de Google Workspace Specialist

Kunnen jullie de overstap uitvoeren, en wat kost dat?

Geen probleem. Zodra jij je aanvraag verstuurd, neemt Noëll de wensen met je door. Is alles duidelijk en weet je wat je van Google Workspace kunt verwachten? Dan ontvang je een offerte voor het overstappen naar Google Workspace. Zoals je hier leest, moet je denken aan ongeveer 400€ euro voor het doornemen, aanmaken en overzetten van je mailaccounts. Dit gebeurt meestal in twee weken; waarbij Noëll in de eerste week de zaken met jou overlegt, en in de tweede week de overstap uitvoert. Daarna zijn we bereikbaar om je te helpen bij het instellen, gebruiken en samenwerken in Google.

Waarom doen jullie het beheer?

Google geeft ons een commissie van €0,80 cent per persoon per maand. Je betaalt hier niks extra’s voor; wij hanteren dezelfde prijzen als bij Google. Hoe meer bedrijven wij helpen, hoe meer we daar voor terugkrijgen. Het onderhoud wordt in een vaste planning uitgevoerd. Voor bedrijven die een extra steun en toeverlaat nodig hebben, bieden wij een aanvullend SLA pakket. Met dit pakket krijg je toegang tot de 17/7 storingslijn en uren om je organisatie in te stellen en om nieuwe collega’s te trainen. Denk je dat niet nodig te hebben, dan is het prima om alleen je abonnement bij ons onder te brengen. Door dat te regelen help je ons en helpen wij jou. Het betalen van je abonnement doe je achteraf per maand via iDEAL, PayPal, credit card of automatische incasso.

Durf jij de stap nog niet te zetten?

Geen probleem. Daar is de Google Workspace Specialist voor. Noëll heeft de nodige ervaring en kan je helpen bij de overstap op Google Workspace. Stuur Noëll gerust een appje via Whatsapp om hem voor advies te vragen.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.